DRAMMEN: – I gjennomsnitt ser vi 3-4 bad i uken som det er feil og mangler ved og hvor lokal utbedring kan være et fullgodt alternativ. Vi er ett hundre prosent sikker på at lokal utbedring på bad har noe for seg, og at det fungerer. Dette gjelder i 90-95 prosent av tilfellene. Selv har jeg 15 års erfaring med lokal utbedring, sier fagansvarlig våtrom, takstmann og våtromstekniker, Fredrik Ruhe til Fagrådet for våtrom.
Mange får nei
Fagrådet møter Ruhe og kollega, takstmann og byggeleder Øivind Solberg i kontorlokalene som ligger et par minutters kjøring fra Drammen sentrum – og bare et steinkast unna E6. Bygg & Våtromsgruppen er en av svært få i Norge som fronter kompetanse med lokal utbedring på bad, og Godkjent våtromsbedrift.
Solberg karakteriserer seg selv som «mer en middels glad i feilsøk».
– Et sluk kan fortelle mye. Jeg bruker forskjellige kameraer og metoder for å komme meg bak blant annet dørlister og toalettkasser slik at jeg får sett oppbyggingen av veggen, og fuktindikatoren brukes som et hjelpemiddel – ikke som fasit, forteller han.
– Jeg møter mange kunder med noen år gamle bad som har fått beskjed fra andre håndverkere at eneste utvei er å totalrenovere badet. Det kan være en «bagatell» som at varmekablene har sluttet å fungere, noen fliser som er ødelagte eller det kan være problemer med slukmansjetten og det har oppstått lekkasje. I mange tilfeller er det fullt mulig med lokal utbedring, og vi snakker derfor om en kostnad fra 15-25.000 kroner i stedet for flere hundre tusen kroner. Før vi gir kunden svar på om det er mulig å gjennomføre, undersøker vi kvaliteten og oppbyggingen, samt alder på badet - og tar bilder før vi svarer. Vi sier mer nei enn ja, legger han til.
Grove feil og mangler
I Bygg & Våtromsgruppen jobber 12 av 38 ansatte med våtrom. Fem av disse er dedikerte og spesialister på lokal utbedring. Firmaet kaller disse våtromsteknikere.
– Det er viktig å understreke at lokal utbedring ikke gir badet forlenget levetid, men opprettholder levetiden. Selv om vi har mange oppdrag med lokal utbedring, utgjør dette bare en liten del av vår totale omsetning. Vi er store på bygg, sier Ruhe overfor Fagrådet for våtrom.
Les også: Disse har ingen reklamasjoner
– Vi opplever at andre håndverkere eller takstmenn foreslår lokal utbedring til kunden uten å vite om det er mulig. Ingen skader er like, og det er viktig å forstå skadebildet og ha lang erfaring med lokal utbedring for å kunne se om det er gjennomførbart. Vi har svært dyktige håndverkere som kun jobber med lokal utbedring. Dette er ikke noe en lærer seg over natta, forteller Solberg.
– Det Bygg & Våtromsgrupen gjør er ikke noe alle kan gjøre, dette krever spesialkompetanse, sier faglig leder Bjørn Grimsrud i Fagrådet for våtrom.
Takstmann Solberg er mye ute i felt, og opplever et stort konfliktnivå og interessekonflikter blant selger og kjøper.
– Vi representerer både kjøper og selger, entreprenører, byggherrer og private det er derfor viktig å forholde seg til den konkrete saken i hvert tilfelle. Det er mye problemer med våtrom, og dessverre gjøres det mange grove feil. Etter mange år i bransjen er jeg blitt herdet, sier han.
– Hvilke feil er det du ser som er gjengangeren på våtrom?
– Mangel på forståelse til overliggende og underbyggende membran; mange bygger bad uten å forstå forskjellen. Dessverre ser jeg mange eksempler på at en støper gulv med støpermasse som ikke egner seg. Feil bruk av produkter og konstruksjonsfeil er andre ting som går igjen. Mye kan nok skyldes mangel på prosjektering og planlegging – men det er også arbeid som utføres av ufaglærte.